På en lille ø bor en dreng sammen med sin hund, Vuf. De elsker at gå på opdagelse og finde ting på stranden, ikke mindst flotte strandskaller.
En dag finder de noget, som de aldrig har set før, noget grønt og kuglerundt noget, som ligger i vandet. Drengen synes, det lille væsen ser nuttet ud, og han beslutter at tage det med hjem.
Men det lille væsen bliver hurtigt så stort, at der ikke er mere mad på øen. Drengen sejler ud for at fiske, men overraskes af en storm, som ødelægger båden. Heldigvis bliver han samlet op af vennen, som ikke længere vil bo på øen. Drengen forstår, at den ikke er egnet til at leve på landjorden, og de tager rørende afsked. Venskab og respekt for naturen.
Alma bor sammen med sin far langt væk fra havet, som hun aldrig har set. Hver aften fortæller hendes far en historie om havet, men en aften siger han, at nu skal de i stedet tage ud til havet. Da Alma ser havet, bliver hun ellevild, men hendes far har tårer i øjnene. Alma spørger, om han er ked af det, og hendes far siger, at det også er første gang, han ser havet. De historier, han har fortalt, har han fået fortalt af Almas farfar, der var fisker, indtil han blev udkonkurreret af de store både og begav sig ind i landet.
Dovendyret bliver ufrivilligt sendt på en rejse, dog ikke ud i rummet, da det træ, hvor den hænger og sover, bliver fældet og kørt væk. Vennerne, fuglen, frøen og slangen, tager affære. Slangen sendes efter lastbilen, og det lykkes at redde dovendyret, som uvidende om, hvad der er sket, omsider vågner. Hvad har man venner til!
Ordløs billedbog. Fortæl historien med egne ord. God til sprogstimulering.
Børn kan have svært ved at falde til ro, når de skal sove. Ideen bag bogen er at skubbe de tanker, som gør barnet uroligt, væk og erstatte dem med fredelige, rolige tanker. Tanker som handler om, hvad der foregår et sted i verden, langt væk fra barnet.Den voksne skal hjælpe til ved at stimulere barnets tanker om det, som det ser på billederne i bogen.
Vi følger drengen Des, fra han står op om morgenen, til han går i seng. Hvem han møder, og hvad han oplever, må læseren fortælle med egne ord, for billedbogens fortælling er ordløs.
Til gengæld bliver læseren på hvert dobbeltopslag præsenteret for en leg med ord, et spil som består af ordpar i en bestemt orden: Det sidste ord giver det første ord mening.
Forfatteren Emil Sher skriver i bogens efterskrift, at han fik inspiration til bogen fra en tradition, som opstod i hans egen familie: Ud over Kærlig hilsen blev breve til hans børn på lejrskole afsluttet med sætninger som Jeg elsker dig højere end landingsbaner elesker fly.
Bogprojektet blev til virkelighed med Barbara Reids unikke illustrationer, udført i modellervoks og malet i klare farver.
Jeg elsker dig højere indbyder til ordleg og stimulerer børns sprog.